onsdag den 6. februar 2013

Smugkig på QR-Analysen 2013

Kendskabet er steget og flere scanner QR-koder..... men.....interessen er generelt faldet på flere parametre, fordi teknologien bliver brugt forkert.

Igen i år har Analyse Danmark hjulpet os med at sætte fingeren på pulsen omkring markedet for QR-koder. Vi er sammen med Post Danmark ved at lægge sidste hånd på rapporten, men i nedenstående kan du få et kort indblik i hvad overskrifterne for dette års analyse bliver. Hvis du vil modtage den fulde rapport, når den er færdig, skal du blot tilmelde dig vores nyhedsbrev her til højre.



Som vi nævnte i vores indlæg "fra gimmick til nyttigt værktøj", så gennemgår alle teknologier en livscyklus, hvor den kommercielle brug i perioder langt overstiger det faktiske behov og efterspørgslen fra slutbrugerne. Det er hvad der kendetegner årets analyse. QR-koderne har på mange måder skulle genopfinde sin plads på markedet som nyttigt værktøj.

Vi kender koderne

Hvad der lige falder i øjenene er, at kendskabet er steget markant. Lidt over 90% af den danske befolkning kender i dag til QR-koder, præcis 20% flere end ved vores sidste måling i slutningen af 2011. Vi er også blevet bedre til at benytte teknologien i vores dagligdag. I dag har knap 80% af de adspurgte haft telefonen oppe af lommen og scannet QR-koder, hvilket er en fornuftig stigning på lidt over 13% siden sidste måling.

Men magien er væk

Et første kig på tallene viser samtidig, at de mest brugte QR-kode funktioner generelt er faldende. At kunne tilgå f.eks. en præsentationsvideo, rabatkupon eller produktinformation, er faldet mellem 2 og 6% siden vores sidste analyse. Paradokset i at flere vælge at scanne, men interessen er faldet, skal nok findes i nyhedsværdien omkring teknologien ved sidste måling hvor teknologien næste dagligt blev omtalt i medierne. Mange var mere fascineret af teknologien, som "bar" indholdet, end selve indholdet, og forbrugerne har nu en mere realistisk tilgang til hvilket indhold der lige præcis er relevant for dem og hvorfor de skal bruge de forskellige funktioner.

Der findes snart ikke nogen der ikke har en smartphone og tallene fortæller da også, at det kun er 10% der har en telefon der ikke kan scanne. Brugerne, der har scannet QR-koder, synes stadig ikke det er særlig kompliceret. I år lander vi igen på 2,9% af de adspurgte, som synes det er bøvlet at benytte teknologien.

91,4 % af de adspurgte forventer at scanne QR-koder i fremtiden, hvilket faktisk er et fald på 5,1%. Måske lidt overraskende - men der er nok mange der er blevet godt og grundigt skuffet over at det indhold som de er blevet præsenteret for ikke rigtig har levet op til deres forventninger.

En respondent skriver eksempelvis:

"Det virker irriterende, når den side QR-koden peger på, ikke er udviklet til smartsphones eller tablets .. Det er decideret ubegavet"


Vi har nemlig stadig et problem med at benytte teknologien i en relevant sammenhæng og det bliver straffet. De personer, som i vores undersøgelse svarede at de mente at indholdet bag koderne i høj grad var relevant, har kun en mindre stigning på knap 2%. Der er derfor stadig et stort behov for at sikre, at teknologien bliver brugt i en relevant sammenhæng.

En anden respondent skriver:


"Firmaer skal huske at QR-koder er til mobiltelefoner. Derfor skal linket der henvises til være optimeret til mobil-telefoner. Det er latterligt at scanne en kode og så komme til at fullsize website hvor man skal scrolle frem og tilbage for at se/læse indholdet"


Så derfor, hvis I er i tvivl kan I læse vores tidligere blogindlæg om hovedreglerne for brug af QR-koder, indlægget indeholder de fem steps I skal være opmærksomme på for at gennemføre en succesfuld QR-kampagne.

Hvor ser vi så de små firkanter?

Det er stadig tilbudsaviser, adresseløse forsendelser og printannoncer, der er med til at drive trafikken. Adresseløse forsendelser er højdespringeren, med hele 13% stigning i brugen. Folk er dog efterhånden begyndt at forstå, at QR-koder ikke har den store relevans i et digitalt medie. Brugen på internettet er faldet med knap 10%.

Et tronskifte inden for scanner apps. 

ScanLife er skubbet af tronen som den mest brugte scanner. Ved vores seneste undersøgelse brugte ca. hver fjerde bruger ScanLife mod lidt under 20% i år. Den nye konge på tronen er QRreader med knap 25%. Der er dog en fornuftig forklaring på dette. ScanLife er begyndt at køre annoncering i deres app, som godt kan være med til at slutbrugerne vælger den fra. QRreader er en open source app til både Android og iPhone, som ikke viser reklamer og dermed naturligvis også er med til at give den en øget brug.

Vi har accepteret teknologien men har dumpet brugen 

Den umiddelbare konklusion på dette års tal må være, at vi gerne vil bruge QR-koderne, men det ikke er noget vi samles om, rundt om kollegaens skrivebord. Man kan sige, at QR-koden som teknologi gået mainstream. Der er dog stadig et stykke vej til at forbrugerne får tillid til, at de QR-koder, som Call-to-Action teknologi, rent faktisk tilbyder det de lover. Men vores klare fornemmelse er, at den generelle brug har fået et løft inden for det sidste år, blandet andet i kraft af mange self-serviceløsninger, som eksempelvis vores egen gratis generator med statistik eller de fuldt integrerede produkter fra Post Danmark. De har været med til at gøre det nemmere at benytte teknologien professionelt. Begge løsninger, er med til at give en mere helstøbt oplevelse, da QR-kode teknologien er suppleret med analyseværktøjer og landingpage builder.

Hvis du signer op til vores nyhedsbrev i højre hjørne, så sender vi dig de samlede tal for 2013 når de er klar.

Analysen er fortaget via Analyse Danmarks online panel, DK-panelet, som har angivet de har en smartphone. 

1 kommentar:

  1. Hvordan er udviklingen gået i anvendelsen af QR-koder i det offentlige rum siden 2013? Jeg er ved at prøve på at overbevise en kommunikationsmedarbejder om at QR-koder stadig har en berettigelse. Men hvis jeg søger på Nettet for at finde kilder der underbygger den påstand, så er det meste seriøse materiale tilbage fra 2011 og så lidt fra Okari Mobile fra 2013. Men nu skriver vi 2016, så der kan jo godt være sket noget siden.

    SvarSlet