Hvorfor QR-koder?
QR-koder kan let integreres i dit nuværende marketing mix og kobler dig og dine kunder tættere sammen i din fysiske annoncering.QR-koder kan stadig nyt for mange og man ser ofte teknologien blive brugt forkert eller eller på en måde der ikke skaber værdi for hverken virksomheden eller slutbrugerne.
Dette blogindlæg kan give dig nogle tips til hvordan du undgår at gøre samme fejl som andre. Samtidig kan det være med til at genopfriske hvilke fejl du ikke skal gøre igen :-)
# 1: Planlæg din QR kampagnestrategi
Du skal have et helt klart mål med din kampagne og ikke bruge teknologien for teknologiens skyld. At give kunderne en dårlig oplevelse gør ofte mere skade end gavn og udstiller din uvidenhed.
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på værdien i deres QR kampagner, hvilket gør at forbrugerne generelt bliver mere tilbageholdende med at scanne QR-koder, hvilket er en skam, da det fungere som et glimrende kontaktpunkt.
Huske et klart internt mål med din kampagne samt et klart incitament til forbrugeren til hvorfor de skal scanne koden og bruge tid på dine budskaber.
# 2: Implementeringen af QR-koderne i dit printmateriale
- Test dine QR-koder med flere scannere og telefoner inden du sender dem i trykken.
- Undgå at bruge farver, der ikke giver tilstrækkelig kontrast. Farver der passer til din grafiske identitet er smart, men koden skal også kunne scannes.
- Koden skal være min. 1,8x1,8 cm for at også gamle telefoner med dårlige kameraer kan følge med.
- Placer koden centralt og med et klart budskab/call-to-action.
- Undgå at bruge QR-koder på eksempelvis laminerede overflader. Genskin kan gøre at koden ikke kan scannes.
- Overvej hvor dine koder bliver placeret - det skal være nemt for brugerne at komme til at scanne den. Hvis det er en outdoor-reklame i et bus-læskur, er det vigtigt at den ikke sidder helt nede ved jorden og folk skal kravle ind under bænken for at scanne koden (er faktisk set op til flere gange). Det siger næsten sig selv, men det er ikke sikkert man tænker over det når ens annoncemateriale bliver sat op af grafikeren.
- Brug dynamiske koder, så du altid kan ændre link eller indhold bag dine koder. Tjek eventuelt vores gratis generator her.
- Hvis din målgruppe kræver dette, så henvise til en scanner og husk at test at den er af en vis kvalitet. Du kan eventuelt vælge at bruge et SMS keyword til download af scanner. Skriv eventuelt til info@qr-koder.dk så har vi en du kan bruge.
# 3: Link dine QR-koder til mobil-optimeret indhold
Her er et par gode råd til opbygning af dit mobilesite:
- Gør det let at konvertere - hjælpe mobilbrugerne med simple navigation som er let at håndtere når de er på farten.
- Fokusere på de oplysninger, som er vigtige. På mobilen skal det være kort og konkret, brugerne er endnu hurtigere "ude" igen end de er på PC.
- Sørg for at få en krog i folk, så du kan bruge trafikken til noget. Så sørge for at integrere facebook eller en kontaktformular eventuelt understøtte at et godt tilbud eller en konkurrence.
- Hvis du har en fysisk tilstedeværelse så søger for at bruge kortfunktionen, så folk kan finde frem til dine butikker.
- Vær tommelfingervenlig - design dit mobilsite, så selv store hænder kan interagere med det.
- Sørg for, at dit indhold kan læses på armslængde - altså en fornuftig fontstørrelse.
- Ideelt set bør dit mobilsite kunne fungere på samme måde på tværs af alle mobiltelefoner og styresystemer. Så test, test, test. Det er ikke nok at teste på din egen telefon :-)
- Sørg for at indholdet er i en fornuftig opløsning. Ingen tunge billeder eller grafikker - der er stadig steder i Danmark med dårlig mobildækning.
# 4: Registre dine scanninger med statisitk og mål dine konverteringer.
Den vigtigste målestok for en QR kampagne bør ikke være antallet af daglige scanninger. I stedet bør længden af engagement eller antallet af konverteringer være det du måler på. Hvis du eks. sælger kuglepenne er det jo ikke sikkert at alle lige står med behovet :-) Et godt eksempel er Matas som via deres tilbudsavis sikrede en konvertering på over 50% fra scanning af koden til signup til deres kundeklub. Du kan læse om casen her.
Tiden der bliver brugt på sitet samt konverteringer er de parametre som skal være med til at definere om din kampagne har været en succes. Kunsten at arbejde med QR-koder, er at omdanne brugerens interesse til dialog og i sidste ende øget salg.
# 5: Det handler om at levere værdi til dine kunder
Husk QR-koden er bare et access point til indhold på sammen måde som en SMS eller et link. Det vigtigste er at du som afsender giver dit budskab værdi. QR-koden er plot et værktøjer til at levere dine budskaber og skabe dialog.
QR-koder fungere rigtig godt som leadgenereringsværktøj. Se på hvordan du laver leadgenerering i dag og vurder der efter om du mener at QR-koder og mobil markedsføring kan være et ekstra ben til at sikre dig kontakt med dine kunder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar