tirsdag den 12. februar 2013

Klæder skaber folk - QR-koder skaber salg

Hointer, en ny tech-startup indenfor tøjbranchen, har åbnet sin første filial i Seattle, USA. Butikken henvender sig til mænd og sælger  i øjeblikket en bred vifte af jeans. Mens åbningen af ​​en ny tøjforretning sjældent er en bemærkelsesværdig begivenhed, er Hointer' koncept væsentligt anderledes end traditionelle detailhandlere. Butikken i Seattle har ingen salgsdisk, ingen kasseapparater, ingen salgsmedarbejdere og kun et par jeans af hvert mærke fremme i butikken.


Hvorfor er dette interessant på en blog for QR-koder?

Fordi det her er et fantastisk godt eksempel på, at brugen af QR-teknologien er tænkt et par skridt videre og rent faktisk giver funktionel værdi. QR-koder er en bærende del af løsningen, men handler så fantastisk lidt om dem.

Self-service der giver mening.

Jeg hader, som mange andre mænd, turen i tøjbutikken. Hvis det endelig er jeg kommer der, så køber jeg stort ind og hvis det er noget jeg kender størrelsen på køber jeg det på nettet. Jeg får simpelthen koldsved ved tanken om at skulle gå turen mellem prøverummet og tøjhylden. Det geniale ved Hointers koncept er, at alle jeans i butikken har en unik QR-kode. Når koden er scannet, bliver forbrugerne sendt til et mobilsite, der giver dem mulighed for at indtaste oplysninger, såsom længde og brede. Disse oplysninger sendes til lageret bag i  butikken, som samtidig holder styr på butikkens beholdning. Gennem en automatiseret proces, bliver de jeans som forbrugeren har udvalgt leveret via en sliske, der fører direkte ind i prøverummet. Hvis man vil have en anden størrelse "dumper" man bare bukserne ned  af en anden sliske og kan dermed vælge en ny størrelse via mobilsitet.

Forbrugerne vil gerne QR-koder, hvis de bliver brugt rigtig.

QR-koder i detailhandlen er efterhånden et kendt fænomen, men som vi netop har dokumenteret i vores seneste analyse, bliver virksomheder der ikke bruger teknologien i en relevant sammenhæng straffet. Heldigvis ser man flere og flere løsninger, hvor teknologien kun bliver brugt som kontaktpunkt i et setup, som rent faktisk er med til at skabe merværdi til forbrugerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar