fredag den 22. februar 2013

Direct mail med unikke QR-koder

QR-koder på direct mails giver overraskende høj respons

I foråret 2012 relancerede Bonnier magasinet Penge & Privatøkonomi, der havde været gennem en omfattende og dybdegående fornyelse. I den forbindelse blev der gennemført en direct mail kampagne over for to segmenter:

• Cirka 10.000 nye potentielle læsere i mindre virksomheder over hele landet

• Cirka 20.000 tidligere abonnenter på privatmarkedet

Begge segmenter modtog et brev, en kuvert og en otte siders brochure med en præsentation af det nye magasin. I brevet var der et tilbud om 12 numre af Penge & Privatøkonomi til reduceret pris, en skattehåndbog og en præmie.


Unikke qr-koder kun muligt på trykte medier

Modtagerne kunne tegne abonnement på tre forskellige måder. Enten ved at sende et svarkort, ved at klikke sig ind på Bonniers webshop eller ved at scanne en QR-kode på brevet. Det var første gang, Bonniers gav læserne mulighed for at bruge QR-koder, og fordi der var tale om adresserede breve, var det muligt at lave unikke QR-koder. Det gjorde det nemt at respondere, for når modtagerne af brevene scannede koderne med deres smartphone, kom de frem til et tilmeldingssite, hvor deres navn allerede var skrevet ind.

21 % af abonnenterne kom fra qr-koder

”Jeg havde ikke forventet, at ret mange ville bruge QR-koderne, men hele 21% af respondenterne valgte den måde at svare på”, fortæller produktchef Ida Gøtzsche. ”Dermed gav koderne næsten lige så høj respons som webshoppen, som gav 22 %. De sidste 57 % kom fra svarkortene, og det var forventet, for vores trykte svarkort giver altid høj respons.” Ida Gøtzsche forklarer, at Bonnier altid giver abonnenterne valget mellem flere måder at svare på: ”Vores målgruppe er meget spredt, og nogle foretrækker de klassiske kuponer, mens andre ikke kunne drømme om at bevæge sig ned til postkassen. Med unikke QR-koder har vi fået en billig og nem løsning til den del af målgruppen, der lever og ånder med deres smartphones”, siger produktchefen.

Effektiv synergi mellem trykt og digitalt medie

Prøveabonnementet løber i 12 måneder, og Penge & Privatøkonomi ved endnu ikke, hvor mange der fortsætter som betalende abonnenter til normal pris. ”Derfor kan man heller ikke sætte to streger under facit og se, om kampagnen har tjent sig ind”, siger produktchef Ida Gøtzsche. ”Men antallet af introduktionsabonnementer er på et tilfredsstillende niveau, og uanset resultatet har vi lært noget om QR-koder, som vi også kan tage videre til vores andre brands.”

”Det er ikke dyrt at udvikle unikke QR-koder, og når man udnytter synergien med adresserede direct mails kan man opnå virkelig gode resultater. Vi ville fx ikke have kunnet opnå nær den samme respons ved at indrykke annoncer med generiske QR-koder”, fastslår produktchefen.

Dette blogindlæg er udarbejdet i samarbejde med Post Danmark 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar