tirsdag den 22. januar 2013

Sådan laver du en visitkort QR-kode

Generelt er der to måder at oprette QR-koder til visitkort. Den første lægger oplysningerne direkte ind i stregkoden (det er den løsning du kan finde er på QR-koder.dk) Den anden lægger en URL i koden som henviser til et mobilsite fyldt med kontaktoplysninger. Hver metode har sine fordele og ulemper, som du kan læse om herunder.

Den direkte metode

QR-koder er designet til at kunne indeholde tekst. Over tid er mange stregkodelæsere udviklet til at forstå, at når teksten er formateret på en særlig måder, skal kontaktoplysninger gemmes i telefonens kontaktbog.

Dette format hedder vCard. vCards er ret almindelig, du har sikkert set vCards i  e-mails med folks kontaktoplysninger. Desværre er der forskellige versioner af vCard-formatet, og det er normalt kun den simpleste (første vCard version) de fleste stregkodelæsere kan afkode.

Hvis du ønsker at udforske QR-koder med et enkelt indlejret vCard kan du bruge denne formular til at generere vCard baserede QR-koder. Alternativt, hvis du bare ønsker at konvertere en tekst til en QR-kode, der er en form for det også.

En typisk vCard formateret tekstblok ser ud som dette:

BEGIN:VCARD
N:Lund-Andersen;Michael
ORG:Okari Mobile
TITLE:CEO
EMAIL:[email protected]
END:VCARD
Hvilket bliver til den følgende kode:



En fordele ved at tilføje kontaktoplysninger direkte i QR-koden er, at oplysningerne kan læses uden en dataforbindelse, alle oplysningerne ligger nemlig i selve koden.

En ulempe ved at lægge oplysningerne inde i stregkoden, især hvis du bruger mere komplekse formater, er at ikke alle stregkodelæsere behandler formaterne på samme måde. Der er ingen officiel standard for lagring af kontaktoplysninger, så der er ingen garanti for stregkodelæseren vil identificere dine informationer korrekt.

Et andet problem er, at hvis du nogensinde vil ændre kontaktoplysninger i koden, er dette ikke muligt. Med den direkte metode vil indholdet i koden på udskrivningstidspunktet ikke være til at rette mere.

Derudover vil man afskære alle RIM's Blackberry telefoner fra at kunne afkode vCard informationen i QR koden, da disse telefoner endnu ikke understøtter vCard formatet.

Den sidste ulempe ved den direkte metode er, at din QR-kode bliver mere kompleks, flere små sorte firkanter, jo mere information du gemmer i den. Dette har direkte konsekvenser for hvor nemt den kan aflæses - og specielt på et visitkort. Enklere koder, altså færre små firkanter, er lettere at læse. Dette sætter en praktisk øvre grænse for, hvad du kan gemme i en QR-kode trykt på noget så småt som et visitkort.



Den indirekte metode

Den anden metode til at gemme kontaktoplysninger, den som blandet andet Okari Mobile tilbyder, er at bruge en web url til at tilgå kontaktoplysningerne. Det betyder, at de faktiske kontaktoplysninger ikke er gemt i selve koden, men er lagret online.


Linket i denne kode fører til en landingpage, som du kan se i nedestående:


Den helt klare fordel ved lagring af indholdet betyder, at du kan opdatere og ændre dine kontaktoplysninger løbende, uden at skulle udskifte QR-koderne de steder du har printet dem.

Den indirekte metode betyder også, at du kan gemme meget mere information "bag" QR-koden, uden at koden stiger i kompleksitet, da stregkoden indeholder samme url uafhængig af mængde indhold.

Ulempen ved den indirekte metode er imidlertid, at scanneren skal have en netværksforbindelse for at få adgang til indholdet. Det betyder også, at du er afhængig af at dit indholdet bliver hostet et sted som ofte er forbundet med en eller anden form for omkostning. Det opvejer dog efter vores opfattelse ulempen ved den lille mængde data du kan have liggende i QR-koden, samt at du ikke kan rette dine oplysninger.

En ting man skal være opmærksom på er at den nuværende version af Safari ikke kan downloade et vCard direkte fra internettet. Derfor er der tilføjet et formularfelt hvor du indtaster din mailadresse og på den måde får kontaktoplysningerne ind i din iPhone.

Hvis du er interesseret i at give den indirekte metode et skud, er du meget velkommen til at kontakte os på [email protected]. Så skal vi nok give dig besked når løsningen ligger klar som self-service værktøj.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar